Wanneer mag mijn kind op spitzen?
Spitzendans is een deel van het klassiek ballet waarbij op de pointes (op de top van de tenen) gedanst wordt in daarvoor speciaal ontworpen dansschoenen, de spitzen. Wanneer leerlingen het niveau Gevorderd (Grade 3-5) van Klassiek, Acro & Jazz hebben bereikt hebben, en daarmee zich een basiskennis van de klassieke techniek eigen hebben gemaakt, mogen zij beginnen met het spitzenwerk.
Op het niveau Gevorderd werken we nog aan de nodige kracht en techniek die nodig zijn om het lichaam en de voeten klaar te maken voor het dansen op de spitzen. We dansen daarom nog niet de hele les op de spitzen, maar dansen het grootste deel van de les in normale balletschoenen op de demi-pointe. Het dansen op de spitzen vormt maar een klein onderdeel van de gehele les. Op het daaropvolgende niveau Vergevorderd (Intermediate, Classical Awards 1-2 & Advanced 1-2) maakt het dansen op spitzen een steeds groter onderdeel van de les uit. Spitzendans is daarnaast een verplicht onderdeel van het balletexamen Intermediate, Advanced 1 en Advanced 2.
Waarom mogen leerlingen niet meteen op spitzen dansen?
Door te vroeg op de spitzen te gaan staan ontstaan er permanente voetbeschadigingen en misvormde voeten. Daarom dienen de voeten voor het starten met het spitzenwerk goedgekeurd te worden door de dansdocent en een externe specialist. Het daadwerkelijk op de spitzen dansen kan pas op het moment dat de botten in de voeten hard zijn geworden, wat gebeurt als kinderen tussen de 8 en 14 jaar oud zijn. Meestal zijn kinderen van pas toe aan spitzen als ze 12 jaar oud zijn. Daarnaast moet de leerling ook de nodige kracht en techniek van het klassiek ballet opgedaan hebben. Wij stellen dan ook als harde eis dat leerlingen ten minste het niveau Gevorderd bereikt hebben. Sommige leerlingen hebben nog langer nodig om de benodigde kracht en techniek te ontwikkelen. Dit is uiteraard afhankelijk van de bouw van de voeten, maar ook van hoe vaak er per week danslessen gevolgd worden en hoe lang de leerling al met de danslessen bezig is. De overgang naar de spitzenles wordt dus altijd bepaald door de docente, om (permanente) voetbeschadigingen bij de leerlingen te voorkomen!